torsdag 11 februari 2010

Social forskning

Härom sade jag högt att jag ogillar att mingla och att därför undeviker jag vernissager och premiärer av olika slag (om det inte är är vänner som är inblandade förstås).
Tydligen är detta ett måste i min värld och jag möttes av åhå och oj och hmmm.
Men ärligt, varför kindpussas och utropa ett: -heeeeej, vaaad kuuuul att du Är häääär! var och varannan minut till folk man knappast känner? Och hur uppmärksam är man när det gäller verket, om det enda man fokuserar på är vinet? Och inte ser man om filmen/pjäsen/utställningen, för det blir aldrig av.

Och råkar man känna noll människor på tillställningen så antingen: 1. gömmer man sig i toaletten eller 2. dricker mer vin.

En vän påpekade att oftast är människor inriktadepå att nätworka, alltså skapa kontakter under dessa tillfällen.

Man kanske borde börja med att bara stå och betrakta tillställningen i studeringssyfte. För här har finns det strukturer och hierarkier att hämta hem och pyssla med.