fredag 25 december 2009

Pratnivån


Min syster påminde mig om en grej. Att människor från vårt födelseland är väldigt högljuda när de pratar.

Hon beskriver det så här: "Jag älskar när mamma väcker den ------ kvinnan inom sig (mest hela tiden) och skriker 70 ord i en mening på ------. Fast man står 2 meter ifrån. Och så låter hon jätteupprörd också fast hon inte är det alls. Tvärtom, hon skriker något helt normalt som IMORGON SKA VI ÅKA HEM TILL DIN SYSTER OCH FIRA LUCIA!"

När jag besökte landet vars jord, eller något i den stilen, borde rinna i mina ådror (vilket det inte gör fast jag har försökt genom att t ex lyssna på inhemskt musik som är hemskt smörigt) var det något som jag ständigt fick höra folk klaga på (de klagar gärna rakt ut, de skäms inte alls): att jag pratade för tyst. - VA! Prata högre flicka. Varför viskar du?

Jag var ett UFO i deras ögon.